Když má školka zavřeno

JAK MOHU DÍTĚ PŘIPRAVOVAT DOMA?

  • pokud si nejste jisti, zeptejte se ve školce, jak má dítě správně držet tužku. Je to důležité!
  • hodně dítě povzbuzujte ke kreslení, stříhání a tvořivé činnosti, chvalte ho. Nebojte se nůžek a podporujte ho, ať co nejvíc stříhá –noviny, papír, zbytky látek.
  • učte dítě dokončit činnost a neodbíhat od ní. Učte ho uklidit si po sobě doma vše.
  • čtěte dětem pravidelně dětské knížky.
  • nechte dítě skládat a rozkládat, důležitá je jeho činnost rukama –lego, puzzle, kostky, stavebnice. Pokud mu to nejde, nebo ho to nebaví, dělejte to spolu –to ho bude bavit určitě.
  • kreslete ležatou osmičku, nechte ho obtahovat ji třeba 20 –30x každý den. (propojuje
  • se tím činnost mozkových hemisfér, cvičíte klouby ruky, ty se uvolňují pro psaní). U tohoto cviku říkejte jakoukoliv rytmickou říkanku či písničku, jako Jedna dvě, Honza jde…
  • vymýšlejte příběhy, každý řekne jednu větu
  • používejte a hrajte hry s kostkou - Člověče, nezlob se a jeho obměny. Nebo házejte, kdo hodí víc – srovnává počet na dvou kostkách.
  • cvičte sluchové rozlišování hlásek – na co slova začínají a pak na co končí.
  • hrajte pexeso –třeba jen s 10 dvojicemi, pak přidávejte dvojice. Kvarteto –perfektní nácvik rozlišení znaků, držení karet, počet do 4. Postupně učte předškoláka poznávat velká písmena – nejdřív ta, která má ve jméně, pak ostatní.
  • trénujte: budeme říkat slova, co začínají na S, K, P, O atd. Slova klidně vy zapisujte a počítejte, kolik jich máte, kterých nejvíc.
  • dejte dítěti noviny nebo časopis a označovací fix. Ukažte mu malé „a“ a dítě přeškrtne všechna písmena „a“, která v textu najde. Pak „e“ atd. Hledejte písmena venku na obchodech, plakátech.

Matematika - to není, že dítě umí napočítat do 20 nebo do 100. Matematika je, že řeknete dítěti: „Máš 5 bonbónů a přijdou 3 děti. Každému dáš jeden, kolik ti zbude?“ – trénujte
s bonbóny. Nebo: „Děda ti dá dvě autíčka, maminka jedno a já dvě, kolik máš dohromady?“ Nakreslete si to spolu. Nebo: „Doma máš tři panenky a pět medvídků. Čeho je více?“

  • učte ho rozlišovat číslice – čtěte čísla autobusů, aut, vývěsky na obchodech, noviny.

Čím víc se dítěti věnujete teď, tím jednodušší pro něj nástup do školy bude. Dítě by mělo rozlišit všechny barvy a barevné odstíny – tmavé, světlé. Mělo by poznat zvířata a jejich mláďata. Má znát své jméno, příjmení, jména a příjmení obou rodičů. Má vědět, kde rodiče pracují a CO v práci dělají – přiměřeně věku. Nevědí to. Má znát svou adresu a datum narození. Má znát dny v týdnu, vědět, co je den, noc, ráno, dopoledne, poledne, odpoledne, večer. Co je dnes – co bylo včera – co bude zítra, předevčírem, pozítří. Ukažte mu, jak funguje kalendář a hodiny. Mělo by poznat kruh, čtverec, trojúhelník, obdélník, najít je mezi věcmi – trojúhelník jako dopravní značka apod.

Pokud jezdíte autem, učte dítě dopravní značky – číslice snadno pochopí na ukazatelích rychlosti – tady se jede 50, 80 apod. Trénujte křížové pohyby – pravým loktem se dotkni levého kolena a opačně, tančete tak. Choďte do přírody. Stavějte stavebnice podle plánků –procvičujete koncentraci i „čtení“.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRACOVNÍ LISTY A OMALOVÁNKY K DISPOZICI NA TĚCHTO ODKAZECH:

 
Duben 2021:
 
 

Kontakt

Mateřská škola Havířov - Město Sukova 2a

Sukova 820/2a, Havířov - Město, 73601

+420 606 839 786
59 681 53 03